Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 19 kwietnia 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 19.04.2024 r., godz. 12:56
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
separatorgoraprzod
A A A

Dropshipping - pomysł na dochodowy biznes

Gazeta Podatkowa

Wiele osób obawia się prowadzenia własnej działalności gospodarczej z powodu braku środków finansowych. Barierę stanowi również ryzyko związane z koniecznością inwestowania. Dla takich osób bardzo dobrą propozycją jest dropshipping. To taka forma prowadzenia biznesu, gdzie sprzedawca nie musi fizycznie posiadać towaru, aby go sprzedawać. Towary te muszą posiadać jego dostawcy (hurtownicy).

Dropshipping, czyli?

Dropshippig to model logistyczny prowadzenia sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru ze sprzedawcy sklepu internetowego na dostawcę (zazwyczaj hurtownika). W tym modelu logistycznym rola sklepu internetowego sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta. Podobnie jak w przypadku całego handlu detalicznego, sprzedawca osiąga zysk z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną.

Istota dropshippingu

Istnieje kilka modeli dropshippingu, ale najpopularniejszy to ten, gdzie hurtownia jest jednocześnie sprzedawcą dla klienta końcowego.

W tym przypadku klient dokonując zakupu w sklepie internetowym w rzeczywistości zawiera umowę sprzedaży nie z właścicielem sklepu, ale z hurtownią. To na hurtowni ciążą wszelkie obowiązki wynikające z umowy sprzedaży zawieranej na odległość.

Za proces dostawy towaru odpowiada hurtownia. Ona również odpowiada za obsługę ewentualnych reklamacji i zwrotów.

W tym najpopularniejszym modelu sprzedawca jest jedynie pośrednikiem. Jego zadanie polega na prowadzeniu działań marketingowych, promowaniu sklepu internetowego i oferowanych w nim produktów. Pośrednik, czyli prowadzący sklep internetowy, zarabia na prowizji od sprzedanego towaru.

Dla prowadzącego sklep internetowy jest to bardzo bezpieczna forma działalności, bowiem jego odpowiedzialność jako pośrednika wobec klientów ogranicza się w zasadzie do odpowiedzialności za usługi świadczone drogą elektroniczną. W praktyce jego rola sprowadza się do przyjęcia zamówienia, przekazania go dalej hurtowni, przyjęcia płatności od klienta i rozliczenia się z hurtownią.

Od czego zacząć?

Przedsiębiorca decydujący się na działalność w ramach takiego schematu nie musi posiadać dużych rezerw finansowych na start, nie musi dokonywać zakupu towarów i ich magazynować. Tym samym nie zamraża posiadanych środków.

Osoba decydująca się na prowadzenie tego rodzaju działalności musi wiedzieć, że jej rola będzie polegała na dotarciu do jak największej grupy odbiorców - dzięki temu nie musi przejmować się logistyczną obsługą zamówienia.

Najważniejsze jest zarejestrowanie działalności. Przy rejestracji działalności gospodarczej należy wpisać kod PKD 47.91.Z "Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Sklep internetowy można prowadzić w dowolnej formie, poza spółką partnerską. Można zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG (jako jednoosobową działalność gospodarczą bądź spółkę cywilną) lub w KRS (jako spółkę jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną).

Następnie trzeba założyć sklep internetowy. Wiąże się to z zakupem domeny oraz serwera (hosting), na którym można składować pliki składające się na sklep. Niezbędnym elementem posiadania sklepu internetowego jest również odpowiednia grafika oraz oprogramowanie sklepowe.

Kolejnym krokiem będzie nawiązanie współpracy z hurtowniami oraz podpisanie stosownych umów w zakresie dropshippingu.

Co powinna zawierać umowa?

Przygotowując umowę dropshippingową podmiot prowadzący sklep internetowy musi zwrócić uwagę, aby w pełni zabezpieczała ona jego interes. Należy dokładnie ustalić zakres obowiązków stron. W szczególności musi ona określać system sprzedażowy oraz sposób przekazywania i realizacji zamówień, w tym:

  • czas dostawy do klienta,
     
  • zabezpieczenie przesyłki,
     
  • odpowiedzialność za realizację zamówienia.

W umowie musi też znaleźć się zapis dotyczący rozliczania się z hurtownią za dokonane usługi. Umowa musi także jasno wskazywać, że to hurtownia (dostawca) ponosi odpowiedzialność w razie jakichkolwiek reklamacji czy zwrotów produktów.

Elementy umowy dropshippingowej:

» strony umowy,
» określenie modelu dropshippingu w ramach prowadzonej współpracy,
» zakres praw i obowiązków stron wynikający z umowy,
» sposób realizacji zamówień,
» stosunek stron umowy do klienta końcowego (w szczególności, kto ponosi odpowiedzialność w razie ewentualnych reklamacji i zwrotów),
» zapisy dotyczące możliwości wykorzystania i rozpowszechniania zdjęć produktów hurtownika,
» sposób rozliczeń pomiędzy stronami.

Model sprzedaży w ramach dropshippingu
Dropshipping - pomysł na dochodowy biznes

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.