Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 23 kwietnia 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 23.04.2024 r., godz. 12:05
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
separatorgoraprzod
A A A

Zgłoszenie do CRBR obowiązkowe co do zasady dla każdej spółki handlowej

Gazeta Podatkowa

Po uzyskaniu wpisu do KRS (niezależnie czy w trybie tradycyjnym czy S24) spółka handlowa (z wyjątkiem spółki akcyjnej publicznej) musi wywiązać się z obowiązku zgłoszenia informacji o beneficjencie rzeczywistym do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Funkcjonowanie CRBR reguluje ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zwana ustawą AML. Dostęp do danych ujawnionych w tym rejestrze ma bowiem ułatwiać walkę z tymi zjawiskami.

O tym, kto jest zobowiązany do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji przesądza art. 58 ustawy AML. Zgodnie z nim obowiązki wobec CRBR ciążą m.in. na każdej spółce handlowej, z wyjątkiem jedynie spółki akcyjnej publicznej (por. pkt 1-5 i pkt 7). W przypadku spółek ważne jest to, że obowiązek ten nie jest powiązany z wielkością spółki, osiąganymi przez nią przychodami czy innymi warunkami. Każda spółka handlowa (poza akcyjną publiczną) musi wywiązywać się z obowiązków wobec CRBR.

Zgłoszenie do CRBR jest bezpłatne. Musi być zrealizowane poprzez system obsługujący rejestr (www.podatki.gov.pl/crbr).

Dane ujawniane w CRBR

Obecnie ujawnieniu w CRBR podlegają dane identyfikacyjne:

  • podmiotów zobowiązanych do zgłaszania i aktualizowania informacji w tym rejestrze (wymienione są one w  art. 59 pkt 1 ustawy AML);
  • beneficjentów rzeczywistych tych podmiotów (wymienione są one w art. 59 pkt 2 ustawy AML, a w przypadku trustu wymienione są w art. 59 pkt 3 ustawy AML).

Nowo zakładane spółki handlowe na pierwsze zgłoszenie do CRBR mają 14 dni od dnia wpisu ich do KRS.

Zgłoszenia do rejestru dokonuje osoba(-y) ustawowo uprawniona(-e) do reprezentacji podmiotu albo powiernik lub osoba zajmująca stanowisko równoważne w truście. Osoby te dokonując zgłoszenia (jedna lub więcej zgodnie z obowiązującym w podmiocie sposobem reprezentacji) podają swoje dane określone w art. 61 ust. 1a ustawy AML. Z kolei art. 63 ustawy AML przewiduje, że informacje, o których mowa w art. 59 i art. 61 ust. 1a ustawy AML, są wprowadzane do rejestru niezwłocznie po ich zgłoszeniu lub aktualizacji. Okres ich przechowywania określa art. 64 ustawy AML.

Aktualizacja danych przez podmioty z KRS

Informacje zgłoszone do CRBR (tj. te wymienione w art. 59 ustawy AML) muszą być aktualizowane w przypadku podmiotów wpisywanych do KRS w terminie 14 dni od ich zmiany w KRS, a w razie zmian, dla których skuteczności nie jest wymagany wpis do KRS, w terminie 14 dni od dnia ich dokonania.


Do biegu 14-dniowych terminów na dokonanie pierwszego, kolejnego zgłoszenia do CRBR nie wlicza się w szczególności sobót i dni ustawowo wolnych od pracy.

Kary dla podmiotów

Na spółkę handlową, która nie dopełni obowiązku zgłoszenia lub aktualizacji informacji, o których mowa w art. 59 ustawy AML, w terminie wskazanym w ustawie lub poda informacje niezgodne ze stanem faktycznym, może być nałożona kara pieniężna do 1.000.000 zł. Z kolei beneficjentom rzeczywistym grozi do 50.000 zł kary pieniężnej za nieprzekazanie spółce jako podmiotowi zgłaszającemu dane do CRBR potrzebnych mu m.in. informacji, wskutek czego spółka nie dokonała w ustawowym terminie zgłoszenia lub aktualizacji informacji w CRBR lub podały informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.