Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 9 maja 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 9.05.2024 r., godz. 13:17
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
separatorgoraprzod
A A A

Czy reklama alkoholu w sieci jest zgodna z prawem?

Gazeta Podatkowa

W obecnym stanie prawnym, co do zasady, obowiązuje zakaz reklamy napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa. Jednak w sieci influencerzy, aktorzy i inni celebryci bardzo często pozują z kieliszkiem wina czy whisky, wskazując, który wyrób w ich opinii jest najlepszy i go polecają. Czy takie działania noszą znamiona zabronionej reklamy alkoholu?

Pojęcie reklamy alkoholu

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi reklamę napojów alkoholowych stanowi publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Natomiast za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Z orzecznictwa sądowego płynie wniosek, że każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechnienia znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za reklamę napojów alkoholowych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 862/15).

Ustawodawca zabrania na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że spełnione są określone wymogi, tj. reklama:

1) nie jest kierowana do małoletnich,

2) nie przedstawia osób małoletnich,

3) nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,

4) nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspokajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,

5) nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu,

6) nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,

7) nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,

8) nie wywołuje skojarzeń z:

a) atrakcyjnością seksualną,

b) relaksem lub wypoczynkiem,

c) nauką lub pracą,

d) sukcesem zawodowym lub życiowym.

Reklama taka nie może być prowadzona:

  • w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 600 a 2000, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,
  • na kasetach wideo i innych nośnikach,
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
  • na okładkach dzienników i czasopism,
  • na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim,
  • przy udziale małoletnich.

Alkohol w serwisach społecznościowych

Przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uchwalone zostały lata temu i nie przewidują uregulowań w zakresie mediów społecznościowych. To właśnie wykorzystują producenci alkoholu i influencerzy.

Zasadniczo dla określenia legalności reklamy alkoholu ważne jest czy ma ona charakter publiczny i czy jest kierowana do nieograniczonego grona odbiorców. Niestety obowiązujące przepisy nie określają też tego, jak należy definiować publiczny charakter przekazu. W związku z tym pojawiają się argumenty, że tego rodzaju reklama jest dopuszczalna w serwisach społecznościowych w przypadku profili prywatnych. Niektórzy, chcąc usprawiedliwić takie przekazy, idą dalej i twierdzą, że jakiekolwiek reklamy napojów alkoholowych w mediach społecznościowych nie mają charakteru publicznego, bowiem, aby z takiego portalu korzystać, należy m.in. założyć konto, a zrobić to mogą osoby po przekroczeniu określonego wieku.

W takim samym tonie w kwestii reklamy alkoholu wypowiada się Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. W ich opinii: "Ustawodawca definiuje reklamę napoju alkoholowego jako przekaz, który został »publicznie rozpowszechniony«, czyli adresowany do nieograniczonego, z góry nieustalonego kręgu osób. Natomiast reklama niepubliczna nie jest rozumiana jako reklama napojów alkoholowych, a co za tym idzie, nie podlega ograniczeniom wynikającym z ustawy. W związku z tym działania prowadzone w mediach społecznościowych, które zapewniają dotarcie do zamkniętego i zdefiniowanego grona osób, mogą po spełnieniu określonych wymogów zostać uznane za reklamę niepubliczną. Zatem można zastosować tego typu działania również w przypadku innych kategorii np. alkoholi mocnych czy win".

W praktyce taki sposób postrzegania przekazu reklamowego wykorzystywany jest przez twórców internetowych. Niestety, często nadużywają oni takiej interpretacji i reklamę alkoholu przemycają w wielu swoich przekazach, pokazując jak te produkty towarzyszą im w codziennym życiu.

Pojawia się wiele głosów opowiadających się za potrzebą uregulowania tej kwestii. Jest też dużo zawiadomień w tym zakresie, ale większość z nich jest umarzana na etapie postępowania przygotowawczego i nie trafia do sądu.

W ostatnim czasie głośno jest o zawiadomieniu o popełnieniu przestępstwa, które zostało wysłane do prokuratury przez pewnego publicystę. Przestępstwo miało polegać na reklamowaniu napojów alkoholowych w internecie przez byłego polityka i dziennikarza telewizyjnego, którzy zajmują się produkcją wyrobów alkoholowych.

UOKiK również wskazuje na potrzebę przestrzegania przepisów przy publikacji treści na socialmediach, ale nie prezentuje jednoznacznych wytycznych w tym zakresie (patrz ramka). W ubiegłym roku UOKiK przekazał Prokuraturze Krajowej kilkadziesiąt informacji o postach zawierających reklamę alkoholu niskoprocentowego, jak również wysokoprocentowego, które publikowane były na profilach producentów i dystrybutorów tych napojów oraz przez influencerów.

Sankcje

Za naruszenie przepisów w zakresie reklamy alkoholu ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewiduje sankcje. Na osobę, która wbrew zakazom prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych, może zostać nałożona grzywna w wysokości od 10.000 zł do 500.000 zł. Orzekanie w tych sprawach następuje na podstawie przepisów o postępowaniu karnym. Ustawa wskazuje, że w przypadku działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów alkoholowych.

"Istnieją określone kategorie produktów lub usług, których reklama jest uregulowana szczegółowymi przepisami prawa.

Przed publikacją treści komercyjnych należy zatem upewnić się, czy reklama jest dozwolona oraz na jakich warunkach. Jako przykład produktów i usług, których reklama podlega konkretnym regulacjom możemy wskazać:

- produkty alkoholowe - ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (...)".

Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania reklam w internecie

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.)

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.